Norge
- Uppgifter
- Träffar: 1651
Lite slättland i söder. Mycket kalfjäll nästan hela ytan. Världens längsta kust per capita. Tempererat klimat i söder, arktiskt i norr. Långa vägtunnlar, upp till 18-20 km, både högt och lågt. På närmare 700 möh, liksom på 300 muh. I stort sett inget tidvatten i sydost (Oslo) men närmare 15 m på sina ställen i norr. Tidvis mindre än en timma mellan vinter och vår. Närmare 3000 km från söder till nordost. Drygt 400 km på det bredaste stället, knappt 25 km på det smalaste. Detta är Norge! ,
Resan börjar längst upp i NO, går först mot V och sedan mot SV och S. Ungefärliga hållpunkter:
Kirkenes - Alta, Trömsö - (Lofoten) - Narvik, Narvik - Mo i Rana, Mo i Rana - Dombås, Trondheim - Stavanger, Kristinasand - (Dombås) - Svinesund.
Bildarkivet växer ständigt!
- Uppgifter
- Träffar: 4464
Kustvägen från Stavanger via Kristiansand till Oslo och svenska gränsen är drygt 600 km. Det finns en del genvägar, tex en tunnel under Oslofjorden i höjd med Moss/Horten, samt förbifarter utanför de större tätorterna. Men om man har bråttom är det kanske bättre att flyga...
Mina bilder omfattar ännu så länge nästan bara Fredriksten i Halden och Kristiansand. Men fler är på G.
Kristiansand
En modern stad nästan på Norges sydspets. Vi är närmare 2000 km från Norgeresans början i Kirkenäs.
Oslo
Får än så länge representeras av en bild tagen 2004: Bilden är tagen nästan mitt på Karl Johann
Fredriksten
En mycket väl bevarad fästning som utgjort Norges lås mot Sverige. Staden nedanför, Halden, har fina prommenadvänliga kajer.
- Uppgifter
- Träffar: 4232
Det är här de verkliga fjordarna finns. Det är här som höststormarna vräker upp Atlantens vågor på vägarna. Det är har man åker 6 km i 10% lutning för att nå runt 400 muh och sedan 6 km till men då uppåt med samma lutning. Det gäller att inte bromsa! Växla ner i stället! Men det är också här Skandinaviens högsta toppar finns. Och Trollstigen. Och Och
Altlanterhavsveien
mellan Trondheim och Ålesund är en betalväg på knappt 10 km. Spektakulära broar, mjuka kurvor och verkligen havsnära är vägen i sig en svärdhet. Sedan gör det ju inget att rastplatserna kan ge fantastisk vyer.
Hardangervidda
Större delen av höglandet mellan Bergen och Oslo i väst och öst, och Kristiansand och Ålesund i syd och nord är ett paradis för fotvandrare, fotografer, skidåkare i alla former, vägbyggare och alla andra som gillar både utmaningar och bekvämlighet. Bildurvalet är från Glittertind, Trollstigen, Sognefjord och lite däremellan.
Bergen
Två stadsbilder tar vi med. En från Ålesund som sjöstad och en från Bergen som just bergen! Bilden från bergen är tagen 1982. Det ser absolut annorlunda ut idag!
Hellesöy
Rakt väster ut från Bergen och sedan nästan rakt mot norr så når man efter ca en timmas bilresa Hellesöy. Här bor de hoppfulla med ekonomiskt utrymme
Avsnittet rundas av med en tidig vårbild från en fjällväg och ett par vyer. Alla tagna i maj 2015
- Uppgifter
- Träffar: 4523
Detta avsnitt sträcker sig från Mo-i-Rana till Dombås. Liksom i det övriga Norge är det vatten och fjäll som faller mig i smaken. Storslagenhet är ett bra uttryck!
Två element
Vid två av restplatserna, Eidfossen och Sefrivatn (öppen sommartid), och efter ett vägavsnitt ungefär vid Trones, ser det ut så här. Strömmande vatten i en fantastisk natur.
Limingen
Innan vi når Trondheim tar vi en avstickare mor öster, en väg som fortsätter in i Sverige och Gäddede.Uppe i gränslandet mellan fjäll och skog ligger Limingen. Väl värd en omväg, även om sjön är reglerad!
Trondheim
tillhör absolut några av världen vackraste städer. Byggd på nordsluttningen ner mot Trondheimsfjorden har man nästa överallt en storslagen utsikt mot fjoden. De bilder jag har här är tagna i början av 80-talet då man ännu inte riktigt kommit i gång med restaurering och modenisering.
Röros
Öster om Trondeim runt 80 km från svenska Funäsdalen ligger Röros en gruvstad vid den gamla pilgrimsleden mot Nidarosdomen. Självklart finns det en vacker sjö i närheten!
Dovre
Från Trondheim följs E6 och järnvägen Trondheim - Oslo åt över Dovrefjell mot Dombås. Vintertid blir det ofta konvojkörning de ca 60 km över fjället
En avstickare från E6 uppe på Dovre, mot sydost tar oss till
Tornfjell
här får vi en fantastisk utsikt över de delar av Norge där både Glomma och Klarävlven har en del av sina källor. I samma område går en biväg till Nrv 30. Det är en bomvej (=betalväg) med närmare 70 km grusväg, bara över kalfjäll!
Dombås
åter till E6 och avsnittets slutmål. En viktig knutpunkt där väg och järnväg går mot Oslo, Trondheim och Ådalsnes (vägen fortsätter till Ålesund)
Sida 1 av 2