Norge
- Uppgifter
- Träffar: 3931
Från Faukse når vi efter några timmar
Saltfjellet/Svartisen
korsas av E6 i SV-NO. Vintertid blir det ofta konvojkörning drygt 40 km!
Efter passagen av svartisen fortsätter E6 genom en fantastisk landskap, ibland ända nere vid Atlanten och några minuter senare nära skogsgränsen. Under ett avsnitt reser vi genom Dunderlandsdalen. Här träffar vi på ett fenomen som inte är ovanligt när fjällvattnent bromsas upp lite; vattnet är grönt! Varför är det grönt? Det vet jag inte! Vore det en optisk villa mot den gröna omgivningenså skulle det ju inte vara grönt på hösten...
Det vägavsnitt jag valt slutar i Mo-i-Rana
- Uppgifter
- Träffar: 5113
Vi fortsätter vår norgeresa som vi börjad i Nordnorge!
Vid Skibotn går E6 och E8 ihop. E8 kommer från Finland och fortsätter mot Tromsö.
Valet blir tillfälligt E8, i höjd med Sveriges nordligast punkt men en bra bit längre västerut, och
Tromsö
Ligger, som namnet säger, på en ö. Stan är modern. Delvis för att den blev svårt skadad under 2:a världskriget.Inte minst i samband med att Tirpitz, ett tyskt slagskepp som låg i fjorden bortom staden, sänktes i december 1944. Bilderna är tagna från stadsberget alldelses öster om Tromsöya.
Tillbaka till E6
I Bjerkvik möter vi som nordliga E6-resenärer E10, den kommer från Sverige (Luleå) och fortsätter ut på
Lofoten
från norr
Havet, jordbruket och fjället. Allt blir liksom en sak när man besöker Lofoten
Vid Bjerkvik fortsätter vi E6 mot Narvik. Drygt 30 km från Narvik går E10 mot vänster upp på kalfjället mot Torneträsk och Kiruna.
Utefter E6 ser vi ofta berg liknande dessa:
Glaciärspår
Ser du kjusan? Urgröpnjngen i dubbeltoppen i mitten? Det är en typisk skål utgrävd av is. Finns överallt i de Norska fjällen. Bilden tagen vid en gren av Ofotfjorden, strax intill bron där E6 korsar fjordgrenen.
Vid Faukse är ena ändpunkten av Nrv (Norska riksvägnätet) 80. Den andra punkten är Bodö
Bodö
har, liksom de flesta andra västerländska hamnstäderna, fått de äldre hamnskjulen rivna och ersatta med mer modern bebyggelse. Samtidigt har hamnverksamheten flyttat till mer perifera lägen. Men det blir ett lyft för boende, verksamma och turister.
Från Bodö går färjor till södra delen av Lofoten. Dessa bilder är tagna runt midnatt på kvällsturen till Moskenes.
Väl på Lofoten finns det ju lite metropoler som pendang till vyerna
Så här kan tidvattenströmmarna se ut på Lofoten
När vi lämnar Lofoton sker det via en högbro
Vi kommed då tillbaka till Bjerkvik.
E6 passerar sedan
Narvik
På andra sidan redden syns en av Sveriges viktigast exporthamnar. Utskeppningshamnen för LKAB järnmalm från, idag, fyra stora gruvområden. De beskriver jag på Norrbottensidan. Drygt 200 km mot söder och vi når Faukse.
- Uppgifter
- Träffar: 6298
Avsnittet finns i huvudsak på denna kartbild
Nordost
Här har Norge och Finland två treriksrösen! Ett med Sverige och ett med Ryssland.
Bilderna visar Rysslands gräns mot Norge längst upp i NO (delvis östligare än Finland). Älven på den 4:e bilden kommer från Enare Träsk. Älven markerar gräns mellan Norge och Ryssland där bilden är tagen. En bit bortom älvkröken ligger Treriksröset.
Grense Jacobselv
är den sista norska utposten mot NO och ryska gränsen. Här finns en kyrka, lite jordbruk och en naturhamn. Gränsfloden är drygt 5 meter bred och närmare 3 dm djup..
Hjortron!
Nordkalottguldet! Bilden tagen ca 20 km från ryska gränsen öster om Kirkenes.
Kirkenes
Metropolen i denna del av världen! Här lämnar ryska fiskare sin last ibland. Båtarna (fartygen?) får också varvsöversyn här.
Det innebär att även ryska sjömän ska hitta vägen i Kirkenes, även vägen hem!
Här korsar E105 Elvenäs. Det är ca två timmar mellan bilderna. Vid lågvatten är älven inte mer än 10-15 meter bred, ca 4 timmar före den första bilden. Jag är förundrad över dessa växlingar ebb-flod, 2 gånger/dygn. Temat återkommer från andra delar av Norge, men även från bland annat Frankrike.
Innan vi lämnar området runt Kikenes så kan man ta del av nattljuset...
Skolteforsen
är det sista av en finsk älv som rinner upp i de nordfinska lappmarkerna'
Ferdesmyra
var en myr präglad av Permafrost (2008). Den har inte riktigt samma utbredning idag. Den stäckte sig 5-6 km utefter E6 någon timmas körning från Kirkenes.
Varanger
Är en stor halvö. Dryga 100 km tvärs över i både S-N och V-Ö. Mina bilder är tagna dels utefter vägen till Vardö, drygt 120 km från fjordbotten och dels över fjället mot Berlevåg. Den vägen är ungefär lika lång.
Vardö
Kongsfjordfjellet
ligger strax ost om Tanafjord. Fågelvägen ungefär 100 km från Nordkapp. Bilvägen drygt 400... Själva fjället ligger på västra delen av Vardangerhalvön
Några mil norröver ligger Berlevåg.Därbortom finns bara havet (Den röda pricken på första bilden är författaren själv)
Tana
Innan vi svänger mot norr passerar vi Tanaelv och fjord
Nordkapp
Längre norröver än så har går inte att komma med vanlig bil. Här tar Europa slut!
Söder om Nordkapp, mellan Lakselv och Skadi är dessa bilder tagna. Alla strax intill E6
Lakselv Skaidi
En höstdag vid E6 i norr. Faktiskt så långt norrut man kan komma på E6
Därmed lämnar vi snart det nordligast Norge. Men vi gör en avstickare till Hammerfest först.
Hammerfest
Enligt vad som omtalas lär detta var en av världens nordligaste belägna åretruntbebodda stad. Men enligt norrmännen så är det ingen stad, men en by.
Här finns även den nordligaste internationella flygplatsen i världen. Landningbanan skymtar ovanför och bortom hustaken. Gott om plats är det i Norge!
Sida 2 av 2