I min värld består denna franska del av kanalkusten, nedre Loire och gränsen mot Be-Ne-Lux. Varje del får sin egen beskrivning.

Här finns en riktigt stor stad, Paris, där jag aldrig egentligen har varit. Jag har bara åkt igenom på motorvägarna över och under stan. Såg det upplysta Eifteltornet i fjärran en nyårskväll för några år sedan.

De två stora europeiska krigen på 1900-talet sätter sin prägel på delar av området. Minnesmärkena är både mäktiga och många, men samtidigt ganska beklämmande i sin beskrivning av den totala meningslösheten, Kriget.

Av många fenomen i naturen är tidvatten det som lättast fångar mitt intresse. Detta franska avsnitt uppvisar många exempel på mäktigheten. En flera km bred strand försvinner två gånger per dygn, en hamn med kajkanter utan vatten under sex timmar om dygnet, kraftverk som fungerar lika bra upp- som nedströms, båtar som tidvis fungerar som vrak, tidvis fullt sjödugliga.

Inkommande tidvatten Utrinnande tidvatten

En vattennivå som stiger/sjunker 8-10 m under sex timmar. Ragundasjön sjönk visserligen ungefär 35 m på fyra timmar, men den steg aldrig igen.

Frankrike hör till de större länderna i Europa, bara tre länder har större yta; Ryssland, Tyskland och Sverige. Frankrike ligger även fyra vad gäller antalet innevånare; Ryssland, Tyskland och Storbritanien har fler. Vad gäller kustlängd är Norge, Spanien, Italien och Sverige, tillsammans med Frankrike de europeiska länder en kustprommenad tar rejält med tid. Fast frågan är om inte Norge är outstanding i sammanhanget.

Frankrike är en av den Europeiska kulturens hörnstenar, de flesta andra länder har tex flera franska ord i sina språk även om det kanske är latinet i botten så har både stavning och uttal tagit vägen över Frankrike.

Politiskt skryter visserligen Storbritannien (England!) att de har världens (dvs Europas...) äldsta konstitution, men Frankrike är vaggan för de flestas tolkning av Demokrati. Det var i Frankrike som honnörsorden Frihet, Jämlikhet, Broderskap först blev politisk verklighet. Visserligen gick det snett först men ändå!

Att köra; Vägar och sånt

Bilkörning i Frankrike skiljer sig inte särskilt mycket från övrig Europa, även om det finns en del speciallösningar som inte förekommer på samma sätt någon annan stans. Två vägskyltar är absolut lite speciella. Den ena sitter som tilläggsskylt på tex hastighetsbegränsningsskylt, Rappel

texten är "Rapell" och innebär att man ska respektera skylten! Den andra har texten "Autres Directions" och pekar på riktning för "Andra orter" som således inte alltid namnges i en korsning.

Generellt håller vägarna hög standard, betalvägarna ("Peage") tom MYCKET hög standard. Däremot är inte vägnumreringen alltid helt klar. Rätt vad det är dyker ett helt oväntat vägnummer upp, ofta finns det inte en på kartan, men det är bara att fortsätta. Har du inte kört fel, missat en korsning eller så, dyker det rätta numret upp efter ett tag.

Skyltar med ortsnamn som den här

Ort 50

talar dels om på vilken väg du kör och dels att från nu gäller 50 kmh. Motsvarande "upphör" ser ut så här:

Ort 50 Slut

 

Sidorna om Frankrike blir många!

Vi börjar i Norra Frankrike

 

De här landet är för många bara ett genomfartsland. Obegripliga godsmängder transporteras dygnet runt året runt på tyska Auobahn, likaså turistbussar, och personbilar. Men Tyskland är så mycket mer än Autobahn; städer, landsbyggd, floder, kanaler, parker, alper. Det mesta utan tvekan sevärt!

(denna sida är under bearbetning!)

Mitt urval från Tyskland berör lite av allt detta.

Nordväst

Här ligger metropoler som Bremen, Lübeck, Kiel och mång fler. Den nordligaste delen, Schleswig-Holstein präglas i viss mån av sitt danska förflutna. Här ligger Nord-Ostsee kanal, det vi i Sverige kallar för Kielkanalen.

Bremen

Torghandel Svinaherde 

Kiel

Renmodell  Hamnen Julkommerce 

Lübeck

Domen Stadskverter Tornet Köpmanshus  Det var sjölve... Stadsgata

Nordöst

Har delvis en gemensam historia med Sverige. Har finns Stralsund, med svenska gatunamn, här finns Rostock men också en "oändlig" sandstrand mot Östersjön. En del av er kanske har hört talas om Berlin?

Usedom

Torget Fiket Mot stranden    Vallmoodling

Östersjökusten

 NordsjökustenNorsjökusten

Peenemünde

Peenemunde Fiskehamnen 

Rostock

Hansastad Rostock Hansastad Rostock Torget Hansastad Rostock Stadsgata

Gränsen Sverige Tyskland till ca 1814

fd Sverige

Provinshuvudstaden Schwerin

Provinshuvudstad  Slottet Stadsgata 

Stralsund

Godsak? Stadsparken Usedom Semesterö Usedom 

Sydöst

Gränsen mot Polen med Franfurt a d Oder, Dresden, berglandskapen mot Karpaterna allt gör sitt till för att locka en nyfiken.

Görlitz nära Polska gränsen

Solnedgång vid polska gränsen Mot Polen Träindustri

Dresden

Spårvagnen Hållplats Slottet vid Elbe Yatchhamn i Elbe Residenset Hauptbanhof Elbe uppstöms Elbe nedströms Moderna bostäder

Fasadkonst i Dresden

Figurmurat Väggmålning

På Karpaternas nordsluttning

Karpaterna B15Tannesberg Cham

Halle

Kyrktorget fasadkonst

Syd

Starten av två stora Europeiska flöden ligger här, Donau och Rehn. Avståndet mellan floderna, strax norr om Rehns ulopp från Bodensjön är knappt 100 km. Här finns, i sydöstra delen, orter som Oberammergau och Garmich-Partenkirchen. I västra delen ligger bland annat Stuttgart. Det är hopplöst att välja de vackraste bilderna...

Berchtesgaden:

Tyska Alperna Mot SV Innerstan En biflod    Gamla Stan Apfelstrudel m Sahne

Bodensee och Mainau

Bodensee

I Kungl Parken I Kungl ParkenKungligt Slott

Garmich-Partenkirchen

Nyårshopp Fasadmålning Floden Zugspitze Inbäddat Bor själv Fasadmålning Husbilsutsikt Garmisch  

 

Oberammergau

Träslöjd Centrumvilla Fasadkonst Gavelkonst Gräskonst

Münderkingen

Vid Donaus övre lopp Doanau uppströms

Würtsburg

Vid Nekar Slottet

Väst

Moseldalen är ett måste. Liksom Monschau nära floden Ruhrs källor i Ardennerna. När man reser mellan orterna i Ruhrområdets industricentra märker man inte ortbyten annat än på skyltningen. Precis som mellan Sveg och Orsa!

Nära gränsen mot Luxenburg/Frankrike

Vid Trier Trier

Schweich

Ferietornet Strandnära läge

Floden Mosel

Halvvägs Slusskraftverk Pråmtrafik Kryssningspråm Godspråm

Vingårdarna

Vinsluttning Vinbrant Vindal Vinberg Vinverktyg Spårtraktor Pensionat

Slotten

Vindal Strandhotell Trädvilla Villan

Orterna

Byhotellet Gatorna i byn Bakgata  Koblenz

Zell am Mosel

Könischweg Hotell zur...

Monchau

Slottet  Något för den händige  Diskret Ruhr Centrum Torget Egnahem

Heidelberg

Högvatten Torget Slottet Marknadsplatsen Julstämmning

           

Västeuropa har en gång varit ett politskt/geografiskt område. Det omfattade i stort Västtyskland, Italien, Frankrike, Holland, Belgien och Luxenburg (EEC) samt Danmark, Norge, Portugal, Schweiz, Storbritannien, Sverige och Österrike (EFTA).

Men i mitt material omfattar det kort och gått de västra staterna i europa. Jag har dragit gränsen genom Tyskland - Österrike - Italien. Bortsett från Skandinavien och Ryssland tillhör de övriga staterna då logiskt Östeuropa.

Kanske finns det anledning att förändra denna indelning så småningom.

Ytmässigt ett tämligen litet land. Med bil reser man rätt igenom på ett par timmar om man vill.

Men som i alla andra delar av världen finns här mycket att se. Från kalkstensgrottor i syd till sandstrand i norr Mitt urval av bilder är hämtade från den gamla hansastaden Brügge och nordsjökusten. Kuststräckan är knappt 100 km och det går en spårväg hela avsnittet.

 Brügge

Brügge 4 Brügge 20 Brügge 18 Brügge 15 Brügge 12  Brügge 6 Brügge 8

Knooke-Heist

Kustvägen 3