Oj vad mycket man kan göra och se under en vecka med bil. Utan jäkt kan i stort sett en del av Götaland eller Svealand utgöra utgångspunkt för en sådan resa. Älmhult eller Idre har båda massor att erbjuda. Med mitt vanliga utgångsläge, Göteborg, innebär detta att du når upp till Härnösand vid ostkusten, Sveg i Härjedalen eller hela Götaland. Konsekvensen är att du kan tillbringa fem hela dagar på Öland eller i Sälen. Du kan också välja att ha en bas i Rättvik (Sidorna om Dalarna!) och hinna se en hel del av Dalarnas hjärta.

I de flesta av mina förslag utgör första och sista dagen transportdagar. Köretapperna omfattar mellan 250 och 700 km dvs upp till 8 timmars fridfull körning. Sätt farthållaren på hastighetsbegränsningen -10%. Då behöver du inte stressas av trafik som du ”måste” köra om. Men du ska nog titta mycket i backspegeln och underlätta för de jagade att köra om dig.

I mina förslag utgår jag från att resan görs med husbil, men det fungerar minst lika bra med bil/hotell eller bil/husvagn. Enbart cykel är däremot tveksamt.

I det följande har jag lagt upp det så att du i huvudsak följer en av de större vägarna och gör avstickare till det som kan vara värt att besöka. Ett viktigt vägmärke i dessa sammanhang är Sankt Hans Korset.

Där har någon fastställt att det finns ett objekt värt din tid. Missa inte de omvägarna!

Grundtanken är att vägen hem så småningom bara går på stora vägar, E4, E20 eller E45. Hemresan från Sveriges geografiska Mellansverige, ungefär Östersund – Härnösand, tar då runt 12 – 15 timmar eller 1½ resdag.

Vi börjar med E45. Den kan ta dig ända till Sveg, men det är inte den bästa för just den transporten. Den kommer lite längre fram!

Det vi siktar på är Dalsland. I trakten av Bengtsfors (E45 – Lv 166 – Lv 177) är det fint och praktiskt med bas för resor i Dalsland. Här finns hotell, campingplatser och fina ställplatser. Tänk bara på att på de flesta ställplatser, där Allemansrätten råder, får du bara vara i 24 timmar. Sen måste du välja en annan ställplats.Fricamp Dalsland

Med Bengtsfors som ditt centrum gör du dagsutflykter till Håverud (ca 40 km), Dals-Ed (30 km) och Åmål (30 km). En dag är fint att använda till en dressintur till Gustavsfors. Runt 15 km enkel väg. I Gustavsfors finns bruksmiljö, slussar och lite annat smått och gott.

Självklart är Bengtsfors i sig värt en heldag. Här finns slussar, kraftstation, halmmuseum, våffelcafé och ett litet köpcentrum. Är du sugen på en simtur så finns Lelångens södra ändpunkt här. Efter ungefär 40 km simtur mot norr är du i Lennartsfors, ytterligare en hållpunkt på Dalslands kanal.

Dalslands kanal sammanbinder ett (flera?) sjösystem med en sammanlagd färdväg på över 250 km. Den grävda kanalen är ungefär 12–13 km. Om vi säger att kanalen börjar i Köpmannebro, vid Vänern, så kan du komma till Töcksfors eller Dals-Ed. Du kan också nå Årjäng, eller via Stora Lee både Nössemark och in i Norge. Via de norska kanalerna kan du sedan komma ut till Skagerack vid Halden. Fast denna rutt är olämplig med bil…

Nästa delmål på E45 kan sättas till Sunne eller Torsby. De ligger båda centralt i Värmland och kan vara bra bas för dagsutflykter. Från Frykensjöarna och mot den norska gränsen finns mycket som påminner om de finnar som, med början av Gustaf Wasa, togs hit (inbjöds?) för att odla upp det värmländska skogslandskapet. Vid Rottneros finns Stamfrändemonumentet. Det uppfördes som en symbol för den finska invandringen till Värmland och för den värmländska utvandringen till USA.

På andra sidan Frykensjön, och lite mot söder ligger Mårbacka ett besöksmål som minner om en av våra största författare.

Från Sunne eller Torsby är det ungefär 30 km till Klarälvsdalen. Här finns besöksmål som Ekshärad, Stöllet och Branäs. Här kan man åka flotte på Klarälven. Det finns både färdiga flottar och flottar du själv får bygga. Flottfärden kan innehålla övernattning ombord. Är en riktigt kul grej även för en familj med barn. Självklart är Klarälven badbar och fiskrik, men se upp för Korvsjöar!

Fortsatt resa på E45 ger Malung och Mora som resmål. Endera kan utgöra bas för längre stopp.

Malung var förr ett centrum för garveriverksamhet. Det finns inte många garverier kvar men skinnhandel av alla format och former gör att ett besök här kan bli en nästan livsupplevelse. Kan man verkligen göra så mycket av en ko?

I Malung går E45 över Västerdalälven. Uppstöms älven, utefter Rv66 ligger metropoler som Lima och Sälen. Kör ni till Limedsforsen (4–5 km före Lima) och tar bron över till Årnäs så finner ni en mindre väg (nr 1045) rakt mot väster och upp i skogarna. Höjdskillnad från älven kan vara runt 300 m. Efter ungefär 25–30 km kommer ni till en sjö som heter Tisjön. Ni är då ungefär mitt emellan Klarälvens och Västerdalälvens dalgångar. Här uppe är det TYST. En varm sommardag hörs bara surr från bin och flugor. Blåser det lite så hörs inte de heller. Vägen blir bomväg lite längre fram, lämpligt att vända där. Bomvägen är visserligen tillåtet att köra på men vet du säkert att bommen i andra ändan är öppen? Är den inte det så kanske någon har hunnit låsen den bom du kört förbi, då kommer du inte ut! Det finns några ställen där husbilen kan vila en natt eller så. Men har ni husvagn så rekommenderar jag att den kopplas av nere i Limedsforsen, såvida du inte är riktigt duktig på att baxa och vända förstås. Då föreligger inga hinder!

Väljer ni att fortsätta till Mora så hänvisar jag till sidorna om Dalarna. Inom en timma från Mora finns Rättvik, Leksand, Älvdalen, Orsa och några fler av besöksvärda orter i denna del av Europa.

E45 till Sveg, det tar ungefär 1½ timma att köra från Mora till Sveg. Då är vi drygt 700 km från Göteborg och vid den yttre gränsen för enveckasresan. En hel resdag med mycket körning gör Sveg till ett perfekt slutmål och bas för dagsturer i Härjedalen.

Campingplatsen kan knappast ligga bättre, gångavstånd till bad i Ljusnan, affärer och Hembygdsgården och friluftsmuseet Gammelgården. Bibliotek och träningslokaler ligger granne med campingen.

Sveg är centralort i Härjedalens kommun. Inom kommunen kan ni besöka samebyar, kalfjäll, fiskevatten, kulturgårdar, krigsminnen och, såvitt jag vet Sveriges enda, häxminnesmärke.

Haxor

Stenen med minnesmärket ligger till vänster utefter vägen till Lillhärdal och Särna, Lv 504. 8–10 km före Lillhärdal och dåligt skyltat.

E20 är egentligen alltför trafikerad för att vara en trevlig semesterväg, men samtidigt är den en bra förbindelse upp till Bergslagen och västra Mälardalen. Det är också en bra start för resa mot mellersta ostkusten, Gävle och norrut. Östra Dalarna och Hälsingland nås även de bäst med E20 i början.

Den första delen av E20, fram till Örebro, har en hel del alternativ genom Skaraborg. Sväng antingen av vid Vara till Lv 187 eller kör 5 km till och kör av till Rv 47. Ta sedan av mot norr och Lv 187 mot Lidköping.

Är du väl i Lidköping kan du antingen stanna och göra dagsutflykter härifrån eller fortsätta via Mariestad upp mot Kristinehamn, Rv 26, och Filipstad.

Dagsutflykter runt Lidköping är bland annat Kållandsö med Läckö slott och Spiken. Spiken är ett fiskeläge där de säljer rökt Vänernfisk. Gott!

Väljer du i stället att svänga av redan vid Vårgårda och följa Lv 181 till Falköping har du ytterligare alternativ. Eftersom vi är på väg mot norr föreslår jag Rv 46 mot Skövde.

Kanske efter en avstickare på Lv 184 mot Gudhem. Här finns en klosterruin med fantastisk utsikt mot Hornborgasjön och, mot NV och bortom Skara Domkyrkas tvillingtorn, det blåa Kinnekulle, 35 km bort.

I Skövde finns tre bra vägval: Mot norr och E20/Mariestad via Rv 26, mot NNO och Töreboda E20/Hova via Lv 200 eller mot öster och Rv 49 mot Tibro, Karlsborg och Askersund.

De mindre orter som passeras har alla något att visa upp. Det handlar mest om din egen inställning. Vad heter tex kyrkan i Tidan!

Väljer du Rv 50 mot norr i Askersund når du E20 utanför Hallsberg

Därmed är E20 genom Skaraborg sammanbunden i en punkt knappt 30 km söder om Örebro, såvida du inte valt att köra Rv 26 in i Bergslagen.

Från Örebro gör du vägvalen vidare mot Svealand och Norrland.

Välj Rv 50 om du ska till Dalarna, Hälsingland eller ännu längre norrut. Välj E18 om du tänkt dig till Västmanland, Uppland eller Gästrikland. Välj E20 om du tänkt dig till Sörmland eller Stockholm. Fast har du tänkt dig just Stockholm är nog Rv40 - E4 eller tåg bättre alternativ.

För att nå Västmanland från Örebro har du (minst) två bra alternativ, Rv50 mot Lindesberg och sedan Rv 68 mot Skinnskatteberg och Fagersta eller E18 mot Arboga, Köping och Västerås.

Väljer du Rv50 så gör en avstickare till Nora, en av många fina bruksorter i Bergslagen. Nora ligger dessutom väldigt vackert ner mot Norasjön. Strax intill Nora ligger Gyttorp känt bland de flesta jägare.

När du så småningom når Lindesberg så hittar du ännu en av de välbevarade träorterna.

Norr om Lindesberg, utmed Rv50 mot Ludvika reser du rakt igenom Guldsmedshyttan och Storå. I Guldsmedshyttan finns ett fint hyttmuseum. Det visar inte båthytter! Från Storå går den en väg mot öster och Stråssa. Här på bergstoppen finns anfarten till en järngruva vars drift lades ner runt 1990. Zink och Bly bryts fortfarande, men då får man ta sig en bit söderut till Lovisagruvan. Kanske finns visningar under sommaren.

I hela den här delen av landet, finns åtskilliga lämningar efter gruvhantering från förr. Med början i Hagforstrakten, vid Klarälven, eller om du så vill, Charlottenberg vid norska gränsen, i stort sett hela vägen till Östhammar vid Östersjön kan den som har det intresset tillbringa obegränsad tid i aktiva och nedlagda gruvor, se lämningar efter hyttor och idag verksam malmförädling. Träindustri i alla faser från skog till plank eller papper. Här finns alla modeller för att ordna kraft till driften; vattenhjul, stånggångar, turbiner.

Hjul Stanggang2    Masugn Ramen

Tyvärr är det mesta sevärt, så dessa sidor kan inte rymma allt!