Norrlandskusten
E4
E4 utgör kustväg genom hela landsdelen. Flera avsnitt, av varierande längd, är motorväg. 2–1 väg på många övriga sträckor och vanlig 2-filig väg, oftast utan belagd vägren, resterande delar. Den täta godstrafiken gör att det stundtals blir låg snittfart. Över inloppet till Sundsvall leds E4 på en högbro som, tillsammans med en bro på Rv50 i Motala, är avgiftsbelagd med en Infrastrukturavgift.
Den nordliga halvan av vägen går utefter Höga Kusten. Detta märks inte minst på att många av de större orterna har en blygsam innerhamn och en betydligt större hamn några km närmare havet.
Haparanda utgör norra ändpunkten av E4, drygt 1500 km från Helsingborg. Där utgör en rondell sista biten av E4. Kör du fel, då hamnar du efter ca 10 m i Finland.
Från Söderhamn och mot söder är E4 motorväg ända till mellersta Småland, ca 600 km. Den längsta sammanhängande motorvägssträckan i Sverige.
Den sydligare halvan av sträckan utefter Norrlandskusten domineras av den svenska delen av Taigan, barrskogsbältet som sträcker sig från Atlanten till Stilla Havet. Tack vare Taigan är träindustri i alla dess former ett markant inslag de första 6–700 km. Här och var finns det även kemisk industri. Längst i norr är det i huvudsak metallindustri som dominerar.
Sundsvall bär tydliga tecken på trädominansen; här finns träpatronernas palats. 20–25 km söder om Sundsvall ligger Baggböle som gett oss ett ord för lurendrejeri. En av träpatronerna lurade till sig en stor mängd skog. En av orsakerna till Sundsvallskravallerna på 1880-talet var att träpatronerna stal de statliga medel som var avsedda att ge träindustrins anställda bättre förhållanden. Ådalsskotten på 1930-talet hade också sitt ursprung ur de dåliga sociala förhållandena inom träindustrin. Ådalen ligger mellan Kramfors och Högakustenbron. En minnesplats finns i Lunde.
Genom Ångermanland går inte E4 vid kusten hela vägen. Höga kusten, med i första hand Nordingrå kommun, gör att mellandelen av E4 blir mer inlandsväg. Ute i havsbandet ligger Barsta och Barstahamn, med en liten fin camping alldeles vid vattnet.
En del av E4, knappt 2 km, utgörs av Högakustenbron med tillfarter. Absolut värt att stanna på pausplatsen norr om bron. Den ger en fantastisk utsikt över bron och Ångermanälvens mynningsdelta.
E4 går rakt igenom Örnsköldsvik som är en utmärkt ort för en längre eller kortare paus. Stadens läge på de branta sluttningarna ger den ett kompakt centrum. Vid Bottenhavet, ca 20 km mot SO ligger en fin campingplats.
Tvärvägarna
(från norr till syd)
Rv99 går utmed Torne älv med utsikt in i Finland och är vår nordligaste riksväg.
Rv98 är en av våra kortaste riksvägar. Dess knappa 50 km kopplar ihop Rv99 med E10 från Övertorneå till Överkalix
E10 är kopplingen mellan Bottenviken och Atlanten. Följer första tredjedelen i stort sett Kalixälven.
Rv97 följer Luleälven till fjällgränserna i Jokkmokk.
Rv94 förbinder Luleå med centrala Lappland och Arvidsjaur den har sin västra ändpunkt i Bodö
E12, kallad Blå Vägen, går från Umeå mot väster via Lycksele till Lappland och Mo-i-Rana i Norge. Åt andra hållet går färja från Holmsund till Vasa i Finland. Färjan korsar Norra Kvarken på ca fyra timmar.
Rv95 förbinder Skellefteå med Norrlandsbanan, fd Norra Stambanan, i Jörn och fortsätter sedan till Arvidsjaur. På vägen passeras Boliden, där den gamla linbanan som transporterade råmalm, numera är en populär turistfälla. Boliden är också en av våra större gruvorter även om dagbrottet numera inte längre är i drift.
Rv92, från Vännäs, går genom Taigan fram till Dorotea.
Rv90, från kusten till Vilhelmina, passerar ca 15 km efter avfarten från E4, den gamla bron över Ångermanälven där E4 förr passerade. Bron, från 30-talet, innebar ett dåtida byggnadsgenombrott med sina långa brospann.
Rv87 har ett kort avsnitt inom Ångermanland, de sista 40 km, av sträckan från Östersund till Sollefteå, där många svenska pojkar blivit män genom åren.
E14 har sin svenska ändpunkt i Sundsvall. Drygt fem timmars resa, via Östersund, från Trondheim. Följer, en bit väster om Sundsvall, Ljungan upp till Ånge.
Rv85 tar en nordligare väg ur Sundsvall, upp till Indalsälvens dalgång och Bispgården. Rv85 är nästan dubbelt så lång som Rv98, knappt 90 km.
Rv50 har fått en längre sträckning än den ursprungligen hade. I den satsning/sanering av de svenska vägnumren som pågår är Rv50 en av de längre riksvägarna. Dess ena ändpunkt är Söderhamn. Via Bollnäs – Falun – Örebro går den numera till Jönköping. På så vis kan Rv50 utgöra basen för en hel semesterresa.
Rv83 viker av från E4 vid Tönnebro (en bra rastplats) och leder via Ljusdal till Ånge
Rv84 tar oss från Hudiksvall via Ljusdal till Sveg - Funäsdalen och Norge (Röros)
E16 är en av våra nyare E-vägar. Från Gävle går den till Falun och Borlänge, därefter via Malung till Torsby och gränsen mot Norge. I Norge fortsätter den via Kongsvinger och Valdres till Bergen.
Rv56 är en av två bra tvärförbindelser Västsverige – Norrland. Från E18 i Västerås leder den rakt upp till Gävle. På andra sidan Västerås fortsätter den via Eskilstuna – Katrineholm ner till Norrköping.
Rv68 är den andra tvärförbindelsen. Den går från E20 i Örebro via Lindesberg, Fagersta och Avesta till Gävle.